• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Exporteren naar Access

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik vroeg me af of het mogelijk is om gegevens vanuit Excel naar Access te importeren. Andersom weet ik dat het mogelijk is en dit gaan dan ook prima. Kan de andere kant op ook? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van VBS? Ik geloof niet dat exporteren naar Access standaard ondersteund wordt of heb ik dit verkeerd?

Die vraag is al dikwijls gesteld en ik geloof dat het antwoord altijd negatief was.
Zelf denk ik ook dat het niet gaat omdat de velden niet kunnen overeenkomen.
Moest je een antwoord krijgen dat wel positief is gelieve me dan ook iets te laten weten.

veel succes

jean

De Access omgeving is afgeschermd - en kent zijn eigen regels voor de beveiliging van de database, onafhankelijk van Windows... Het zal dus niet mogelijk zijn om iets naar Access te exporteren.
Het is wèl mogelijk om een Excel spreadsheet in Access te importeren - maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al ontdekt. Voor de zekerheid: in het Access-menu kiezen voor Bestand---Externe gegevens ophalen-->Importeren..., en in het volgende venster onderin het Bestandstype even wijzigen naar Excel spreadsheet (xls).

Bedankt voor de reacties, het is de bedoeling dat alleen de waardes uit bepaalde cellen geexporteerd worden. Dit zou vanuit excel moeten gebeuren door op een knop te drukken. Ik begrijp uit jullie verhaal echter dat dit niet kan, en dat is heel erg jammer. Of is er toch nog iemand met een oplossing?

Hoi FLBos,

Zelf werk ik met een geluidprogrogramma dat gebruik maakt van Access-databases voor het opslaan van gegevens. In dat programma kan ik Excel-bestanden inlezen via een omweg. Ik zet het Excelbestand om naar een CSV-bestand en dat bestand kan ik in het geluidprogramma inlezen.

Ik weet te weinig van Access om te weten of je CSV bestanden kunt inlezen.

Jeroen

Voorbeeldmacro

Zelf vond ik op onderstaande link enige informatie (ook opgenomen in dit bericht):

http://www.exceltip.com/st/Export_data_from_Excel_to_Access_(ADO)_using_VBA_in_Microsoft_Excel/425.html

Onderstaande macro schijnt te kunnen wat ik wil, er wordt echter gebruik gemaakt van ADOBC. Ik gebruik ODBC. Op welke manier zou ik de code aan moeten passsen om de macro werkend te krijgen met ODBC, of stel ik nu een onzinnige vraag?

» Export data from Excel to Access (ADO) using VBA in Microsoft Excel

--------------------------------------------------------------------------------

If you want to export data to an Access table from an Excel worksheet,
the macro example below shows how this can be done:
Sub ADOFromExcelToAccess()
' exports data from the active worksheet to a table in an Access database
' this procedure must be edited before use
Dim cn As ADODB.Connection, rs As ADODB.Recordset, r As Long
' connect to the Access database
Set cn = New ADODB.Connection
cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " & _
"Data Source=C:\FolderName\DataBaseName.mdb;"
' open a recordset
Set rs = New ADODB.Recordset
rs.Open "TableName", cn, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdTable
' all records in a table
r = 3 ' the start row in the worksheet
Do While Len(Range("A" & r).Formula) > 0
' repeat until first empty cell in column A
With rs
.AddNew ' create a new record
' add values to each field in the record
.Fields("FieldName1") = Range("A" & r).Value
.Fields("FieldName2") = Range("B" & r).Value
.Fields("FieldNameN") = Range("C" & r).Value
' add more fields if necessary...
.Update ' stores the new record
End With
r = r + 1 ' next row
Loop
rs.Close
Set rs = Nothing
cn.Close
Set cn = Nothing
End Sub

The macro example assumes that your VBA project has added a reference to the ADO object library.
You can do this from within the VBE by selecting the menu Tools, References and selecting Microsoft
ActiveX Data Objects x.x Object Library.
Use ADO if you can choose between ADO and DAO for data import or export.

Ik zou het niet ombouwen. ADO is performance technisch een stuk beter als ODBC. Om deze code om te bouwen valt niet mee, dan kun je het beste van voren af aan beginnen, mischien met deze code als leidraad. ODBC en ADO hebben allebei hun eigen objecten en methoden. ODBC snapt veel minder dan ADO. Maar voor details kun je het beste even op google zoeken ;-)

Om ADO aan de praat te krijgen moet je er alleen voor zorgen dat je in het excel project via tools --> references een referentie hebt naar ADO (ActiveX Data Objects). Deze wordt standaard met Office geinstalleerd.

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan